marenlilyinnyc2.reismee.nl

We zijn er

Tien december, vandaag mogen we! De vlucht vertrekt tegen half twee, maar we zijn beiden al veel te vroeg op weg en ontmoeten elkaar ruim op tijd op Schiphol.
Genoeg tijd dus om na de check-in en de grenscontrole vast in de stemming te komen met een bakkie Starbuck's troost.

De vluchten verlopen vlotjes met onderweg een korte pauze in IJsland. Tijdens de eerste rit zat er een IJslandse naast ons, die aan een internationale folklore conferentie had deelgenomen en die ons alles vertelde over de IJslandse Yule familie.
Hier meer te vinden over de 13 broers. En inderdaad waren er zowel in het vliegtuig als op het vliegveld allerlei verwijzingen te vinden naar de kwajongens. Dat hadden we zeker gemist als we niet net het verhaal hadden gehoord.

Op JFK blijkt dat de vluchtige paspoortcontrole in Reykjavik inderdaad voldoende was geweest, en we mogen meteen doorlopen naar onze bagage!
Zo, dat is een kadootje zeg! We hadden gerekend op nog zeker een uur zigzaggen in een lange rij.
De koffers verschijnen braaf op de rails en voor ons is het op naar de Airtrain .... die niet blijkt te rijden!!??

Wegens onderhoud, zo stelt een stukje papier op de toegang ... Er zijn wel gratis pendelbusjes .... maar waar?
Het is nogal chaotisch op het vliegveld. En alles wat er aan bussen rijdt, vordert slechts langzaam. Er staan overal lange rijen. We springen in de eerste de beste bus die we tegenkomen, maar dat blijkt toch niet de juiste.

De chauffeur laat ons na veel gemopper ergens overstappen op een andere bus en weer stappen we zonder te betalen in.
We zijn vergeten geld te pinnen, maar aangezien we geen commentaar krijgen, rijden we mee tot aan het subwaystation. Het blijkt Howard Beach te zijn, een bijna verlaten, donker en tochtig station. Het wordt de A route in plaats van de mij bekende E route.

Gelukkig duurt het niet zo lang eer de trein eraan komt. Eerst is het een boemeltje, maar na een tijdje komt de vaart erin en staan we eindelijk dan toch midden in Manhattan.

Op naar het hotel met de prachtige lobby. We brengen onze koffers naar onze kamer (heerlijk groot, trouwens!) en vinden nog wat energie om de etalage van Macy's vast te bekijken.

Ook binnen is de winkel volop in kerstsfeer.

Het Empire State Building staat bij ons op de hoek, en is vandaag ook in het blauw gestoken:

We zitten in New York!

PHILIPPE

Whaw , die kesrtsfeer willen we zeker ook eens doen.